Berättarkväll på Feskar Brittas Kro
Författarna till boken ”Riggbyggarna” berättar om varvet, offshore och oljan samt lite till.
Boken handlar om en framgångsrik tid i svensk industrihistoria, offshoreperioden vid Götaverken, Arendal, eller GVA.
GVA lyckades under perioden 1978-1987 leverera 20 objekt till ett värde av 20 miljarder SEK i den tidens penningvärde. Företaget tjänade stora pengar och var känt för att alltid kunna hålla sina leveranstider. Redaren J. Christer Ericsson ansåg att GVA var världens bästa varv med leveranstider som ännu idag är oöverträffade.
GVA utvecklade en ny typ av plattform, GVA 4000, konstruerad enligt de nyare och strängare reglerna som trädde i kraft efter katastrofen med Alexander L. Kielland och med erfarenhet från skeppsbyggeri. Konstruktionen, optimerad för enkel tillverkning, blev normgivande för nya plattformar och är så än idag.
Konstruktören, Hadar Lidén och konstruktionschefen Arne Berglie belönades 1984 med Polhemspriset.
GVA levererade 1986 en produktionsplattform som placerades på Balmoralfältet i Nordsjön. Den är fortfarande i drift och förväntas producera till 2028 då oljan tar slut.
Hur gick detta till?
Boken beskriver hur det blev möjligt att med god kvalitet och lönsamhet producera flytande plattformar
med olika användningsområden på unikt korta leveranstider.
Riggbyggarna
Mats Berggren, Roy Johansson, Sten-Göran Johansson, Per-Olof Ludwigsson
Riggbyggarna
Epoken Offshore vid Götaverken Arendal, GVA